Monday, February 23, 2009

Sejarah wang syiling

Siri kedua (1989)

Wang syiling siri kedua telah diperkenalkan pada penghujung tahun 1989. Pada siri kedua ini, wang syiling telah direkabentuk semula dibahagian hadapan dan belakangnya, tetapi rekabentuk dibahagian sisi, diameter dan bahan yang digunakan untuk membuat wang syiling seperti pada siri sebelumnya iaitu pada tahun 1989 dikekalkan kecuali wang syiling 1 ringgit. Perubahan yang berlaku pada wang syiling ini adalah ukiran bunga raya (bunga kebangsaan Negara Malaysia) dimasukkan dibahagian atas permukaan hadapan wang syiling dan ukiran gambar peralatan tradisianal kaum melayu dibahagian belakang wang syiling tersebut.

Hanya wang syiling 1 ringgit mengalami perubahan pada keseluruhan bahagian pada wang tersebut. Disamping mengubah pada bahagian hadapan dan belakang wang syiling tersebut, saiz diameter wang syiling tersebut telah dikurangkan dari 3mm kepada 24mm dan ianya telah dibuat daripada unsur alloy (campuran tembaga, zink, dan timah) berbanding pada sri sebelumnya dimana ianya dibuat daripada unsur tembaga dan nikel. Simbol “$” tetap dimasukkan pada wang syiling baru ini tetapi ianya dipanggil “RINGGIT” untuk wang syiling ini dari tahun 1993 keatas. Pada 7 Disember 2005 wang syiling 1 ringgit telah dihentikan penggunaannya berikutan timbulnya masalah pemalsual wang syiling.

Pada 1 April 2008, sistem bundar telah digunakan kepada 5 sen yang terdekat hanya untuk pembayaran bil sahaja yang telah dikuatkuasakan dan diumumkan pada tahun 2007 oleh Bank Negara Malaysia dengan tujuan untuk mengatasi masalah tiada lagi penggunaan wang syiling 1 sen. Harga barangan keperluan yang dijual dalam gandaan 1 sen telah dibundarkan ke 5 sen yang terdekat. Sebagai contoh, jika barangan yang dibeli berharga RM4.88 dan RM3.14, jumlah harga kedua barangan bernilai RM8.02. Maka ianya dibundarkan kepada rrm8.00. tetapi jika jumlah harga barangan tersebut bernilai RM8.05, maka harga tersebut akan dikekalkan.

No comments:

Post a Comment