Tuesday, February 24, 2009

Mari mengenal ringgit Malaysia

RINGGIT MALAYSIA

Pada masa dahulu (selepas kemerdekaan negara dan pembentukan Maalaysia), ringgit Malaysia secara umumnya dikenali sebagai ‘dolar Malaysia’ iaitu mata wang untuk negara Malaysia. Ianya telah dipecahkan kepada 100 sen dan kod mata wangnya adalah MYR (Ringgit Malaysia). Ringgit ini telah dicadangkan oleh Bank Negara Malaysia.

Etimologi

Perkataan ringgit pada asalnya bermaksud ‘gerigi’ dalam bahasa melayu dan pada asalnya digunakan berdasarkan daripada sisi bergerigi pada wang dolar sepanyol dimana ianya digunakan secara meluas pada zaman penjajahan portugis di abad ke-16 dan ke-17. Dolar Singapore dan dolar Brunei juga dikenali sebagai ringgit dalam bahasa Melayu walaupun mata wang dari Negara besar seperti Negara Amerika Syarikat dan Australia adalah dolar. Pada masa sekarang, perkataan Ringgit Malaysia telah dipendekkan kepada ‘RM’.

Perkataan Ringgit dan sen secara rasminya telah dijadikan sebagai perkataan rasmi untuk matawang Malaysia pada Ogos 1975. Sebelum ianya dijadikan perkataan rasmi untuk matawang Malaysia, ianya masih dikenali secara rasminya sebagai ‘Dollar’ dan ‘Cent’ dalam bahasa inggeris dan ringgit dan sen dalam bahasa melayu dan disesetengah tempat di negara Malaysia masih menggunakan perkataan yang berbeza. Contohnya di Malaysia, satu ringgit dikenali sebagai ‘one dollar’ dalam bahasa Inggerris dan ‘tsit-kho’ (蜀塊/) dalam bahasa Hokkien. Di utara semenanjung Malaysia ianya perkataan untuk nilai 10 sen lebih dikenali sebagai ‘kupang’ dalam bahasa Melayu dan ‘poat’ dalam bahasa Hokkien. Contohnya nilai 50 sen dikenali sebagai 5 kupang.


3 comments:

  1. for complete collection of malaysia banknotes, commemorative coins & medallion do visit http://serimalam.wordpress.com/

    TQ

    ReplyDelete
  2. Kelantan, 50sen dipanggil SAMAH, manakala RM1.50, disebut tiga amah. Rm1 pula di sebut SERIYA.. UNIK BAHASA KITA.

    ReplyDelete